مجله وبپوش فروشگاه وبپوش تماس با ما

 

شناخت تفاوت مد و استایل

تفاوت مد و استایل نکته‌ای است که کم‌تر کسی به آن توجه دارد. این دو اصطلاح در اغلب موارد به جای یکدیگر استفاده می‌شوند و کسی به جز طراحان حرفه‌ای لباس به این نکته توجهی ندارد که معنی هرکدام چیست و در چه مواردی باید استفاده شود. در این مقاله تفاوت این دو اصطلاح را بررسی می‌کنیم و درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد.
 

تفاوت مد و استایل چیست؟

مد استایلی است که به اقتضای فرهنگ و شرایط در یک بازه زمانی خاص طراحی می‌شود. مد یا فشن با استایل‌هایی که در حال حاضر طرفداران بسیاری دارند، سروکار دارد؛ به بیان دیگر، مد با ترندها در ارتباط است. زمانی که یک استایل یا لباس خاص در یک کشور یا در جهان ترند می‌شود، اصطلاحا می‌گویند این استایل مد شده است. طراحان مد، اینفلوئنسرهای حوزه فشن و برندهای تولیدکننده پوشاک با مد سر و کار دارند. نمایشگاه‌های فشن در سراسر جهان، ترندهای جدید را به نمایش می‌گذارند تا آن‌ها را به مردم معرفی کنند. مردم این ترندها را می‌پذیرند و از آن‌ها استفاده می‌کنند و مد ایجاد می‌شود. مثلا چند سال قبل در ایران برای خانم‌ها مانتوهایی با پشت‌نویسی «Keep calm & I’m Queen» مد شد و بسیاری از افراد این لباس ترند را خریداری کردند.
 
 تفاوت مد و استایل

استایل سبک خاصی است که یک فرد برای پوشش خودش انتخاب می‌کند. مثلا استایل استیو جابز همیشه یک پیراهن مشکی و شلوار جین آبی بود؛ برای او اهمیتی نداشت چه لباسی ترند شده است، او همیشه استایل محبوب خودش را می‌پوشید. استایل بدین معنا نیست که شما یک لباس را انتخاب کنید و همیشه آن را بپوشید، استایل یعنی سبک شخصی شما همیشه در تیپ و لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید، دیده می‌شود. مثلا برخی از افراد به استایل کژوال عادت دارند، پس اکثر لباس‌هایی که انتخاب می‌کنند راحت و ساده هستند و کم‌ پیش می‌آید که کت و شلوار بپوشند. این افراد لباس‌های رسمی را فقط برای موقعیت‌‌های خاص استفاده می‌کنند.
 

تفاوت‌های کلیدی فشن و استایل

تا این بخش از مقاله با تعریف مد و استایل آشنا شدید و احتمالا به صورت مفهومی به تفاوت‌های بین این دو پی برده‌اید. در این بخش برای انسجام بیشتر، به صورت موردی تفاوت مد و استایل را بررسی می‌کنیم.
  • استایل چیزی است که توسط یک شخص انتخاب می‌شود، اما مد کاربرد جمعی دارد و افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند.
  • استایل محدودیت زمانی ندارد و یک فرد همیشه می‌تواند استایل مشخصی داشته باشد، اما مد وابسته به زمان است. وقتی دوران ترند یک لباس به پایان می‌رسد، دیگر مد نیست و ترندهای جدیدتری وارد بازار می‌شوند.
  • استایل منحصر به فرد است، اما مد سبکی است که افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند و ممکن است مشابه باشند.
  • فشن جدیدترین کار طراحان را به دنیا نشان می‌‌دهد، اما استایل لزوما سبک جدیدی نیست و احتمال دارد هیچ ارتباطی به طراحان لباس نداشته باشد.
  • مد برای موفقیت باید توسط اکثر اعضای جامعه پذیرفته شود، اما استایل مورد پسند گروه مشخصی قرار می‌گیرد و ترند شدن در آن اهمیتی ندارد.
  • مد برای ترند شدن به همکاری خانه مد، نمایشگاه‌های فشن، اینفلوئنسرها و برندهای پوشاک نیاز دارد، اما استایل لزوما به این موارد وابسته نیست و گاهی اوقات حتی وقتی یک نفر آن را می‌پوشد هم مورد پسند واقع می‌شود.
  • استایل معمولا تغییری نمی‌کند و همیشه امضایی از سبک شخصی یک فرد در لباس‌هایش دیده می‌شود، اما مد در بازه‌های زمانی مختلف تغییر می‌کند.
  • طراحان برای طراحی یا انتخاب لباس‌های فشن هیچ محدودیتی ندارند، اما زمانی که صحبت از استایل مشخص می‌شود، طراح یا خود فرد به انتخاب لباس‌های هماهنگ با همان سبک محدود هستند.
  • فشن با دنیای بیرون ارتباط دارد، اما استایل به ویژگی‌ها و سلیقه درونی هر فرد برمی‌گردد.
  • لباس‌های مد معمولا جذابیت بیشتری نسبت به استایل‌های متداول دارند.

مد مهم‌تر است یا استایل؟

تا چند سال قبل باور اشتباهی بین عموم وجود داشت و افراد تصور می‌کردند برای شیک بودن باید مطابق با مد روز لباس بپوشند. افرادی که برای انتخاب لباس فقط به ترندها و مد توجه دارند،‌ سلیقه شخصی خودشان را در نظر نمی‌گیرند. مثلا ممکن است وقتی یک لباس ترند را می‌پوشند، تصور کنند لباس به آن‌ها نمی‌آید و شاید حتی دوستش نداشته باشند، اما چون مد شده، آن را می‌خرند و می‌پوشند.
تفاوت فشن و استایل
 
با درک تعریف درست از استایل، این باور اشتباه از میان مردم برداشته شد. استایل افراد به توجه به سلیقه و ویژگی‌های درونیشان ترغیب می‌کند. برای تشکیل استایل مناسب اهمیتی ندارد که آنچه فرد پوشیده، با ترندهای روز سازگار است یا خیر. تنها نکته مهم این است که خود فرد استایلش را دوست داشته باشد. البته برای تشکیل استایل باید به فاکتورهایی مثل فرهنگ و پوشش جامعه هم توجه داشت و نمی‌توان هر لباسی را انتخاب کرد.
 
اینکه با توجه به تفاوت مد و استایل تصور کنیم استایل اهمیت بیشتری نسبت به مد دارد، درست نیست. مد و فشن یکی از پرکاربردترین صنعت‌های دنیا هستند و اگر وجود نداشته باشند، احتمالا هیچ لباس جدیدی طراحی نخواهد شد. هر لباسی ابتدا ترند می‌شود و بعد به عنوان استایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس هر دو مفهوم به یک اندازه اهمیت دارند.
 
بهترین روش برای انتخاب لباس این است که در عین تشکیل استایل منحصر به خودتان، به ترندهای روز هم توجه داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است ترندهای روز توجه شما را جلب کنند و دوست داشته باشید از آن‌ها برای تشکیل تیپ مورد علاقه‌تان استفاده کنید.
 
کلام آخر
اکنون می‌دانید تفاوت فشن و استایل چیست و هرکدام در چه مواردی کاربرد دارند. به طور کلی می‌توان گفت فشن یا مد محصول فکر طراحان لباس و ترندهای دنیای پوشاک است، اما استایل به سلیقه شخصی شما و لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید، برمی‌گردد.
 
استایلیست‌ها طراحان لباسی هستند که استایل افرادی که به آن‌ها پول می‌دهند را طراحی می‌کنند. مثلا بسیاری از سلبریتی‌های هالیوود استایلیست یا طراح لباس شخصی دارند. در مقابل طراحان مد افرادی هستند که ترندهای روز را طراحی می‌کنند. این ترندها به شخص خاصی تعلق ندارد، برندهای مختلف لباس‌های ترند را تولید می‌کنند و همه مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
 
محصولات وب پوش ترکیبی از مد و استایل هستند. شما می‌توانید ترندهای روز دنیا را در فروشگاه وب پوش پیدا کنید و آن‌ها را بپوشید. علاوه بر آن، بسیاری از پوشاک وب پوش، لزوما مطابق با ترندهای روز نیستند، اما بسیاری از افراد آن‌ها را برای استایلشان انتخاب می‌کنند و برای موقعیت‌های مختلف تیپی درخور شأن و سلیقه‌شان دارند.

نظرات

عالی